Ved flyforsinkelse: Det har du ret til
Det er træls, men det sker for alle: Flyet bliver forsinket.
Det kan ske både som følge af dårligt vejr, overbooking fra flyselskabets side eller den store og brede palette af hændelser, der hedder ‘tekniske fejl’.
Men hvad sker der så, når flyet er forsinket – er det så bare dét?
Nej – du har selvfølgeligt nogle rettigheder. Det kan du takke EU og de såkaldte EC Regulations 261 for – reglerne der gælder i tilfælde af flyforsinkelse. Dem kan du læse mere om her.
Du har ret til kompensation – ikke erstatning, da det kræver et beviseligt tab, men i stedet en kompensation – når dit fly i, til eller fra EU bliver forsinket med mere end 3 timer.
Herudover har du ret til forplejning mens forsinkelsen står på. Du har også ret til telefonopkald.
Det er alt sammen noget, flyselskabet skal sørge for. Du skal således ikke selv købe mad og drikke; og hvis du ender med at gøre det, fordi at flyselskabets personale ikke ved, hvad de har gang i, så har du ret til at få refunderet dine udgifter herfor.
Hvis forsinkelsen er særligt grel, har du ret til at blive indkvarteret i et hotel for flyselskabets regning.
Reglerne for økonomisk kompensation gælder ikke, når det ikke er flyselskabets skyld, du er blevet forsinket – eksempelvis ved vulkanudbrud eller exceptionelt dårligt vejr. Reglerne omkring indkvartering i et hotel, mad og drikke gælder dog uanset hvad grunden er til, du endnu ikke er kommet ud at flyve.
God rejse!
Lær mere om reglerne omkring flyforsinkelse her:
